Redo för framtidens stadstransporter: MAN på UITP-mässan 2019
Dagens stadsbussar för morgondagens rörlighet i städerna. MAN Truck & Bus presenterar framtidssäkra lösningar för kraven på kollektivtrafik vid årets UITP Global Public Transport Summit. MAN visar den helt elektriska MAN Lion City E på mässan i Stockholm.
- MAN Lion’s City E: framtiden är elektrisk
- Ännu effektivare och miljövänligare: MAN stadsbussar med diesel, naturgas och hybriddrift
- Med omfattande handledning visar MAN Transport Solutions vägen till e-mobilitet för transportoperatörer
Mängden trafik i städer växer. Stadsmobilitet förändras och politiker, stadsplanerare och transportoperatörer står inför allt större och komplexa utmaningar. Framtidsskyddade lösningar behövs – särskilt när det gäller persontransporter. MAN Lion City är svaret på utmaningarna som ställs. MAN erbjuder effektiva och klimatvänliga mobilitetslösningar för kollektivtrafik med sin nya generation av stadsbussar. De är också skräddarsydda för individuella kunders önskemål och krav på marknaden.
”Vår nya generation av stadsbussar betyder att MAN är redo för framtiden! Den nya MAN Lion City är ett omfattande fordonskoncept för olika drivtyper med nya diesel- och gasmotorer, som i kombination med MAN EfficientHybrid-modulen kan bli ännu effektivare och miljövänligare. Dessa nya stadsbussar har framgångsrikt rullat av serieproduktionsmonteringslinjerna sedan början av maj, säger Rudi Kuchta, chef för bussavdelningen och talesperson buss på MAN Truck & Bus. ”Vi har konsekvent utformat den nya stadsbussen baserat på kraven på framtida teknik. Den baseras på den helt elektriska enheten, som vi introducerade med MAN Lion City E vid IAA 2018, och som vi nu visar på UITP-toppmötet i Stockholm. Vi kommer att leverera vår eBus för första gången till kunder år 2019. ”
MAN Lion’s City E: framtiden är elektrisk
Den helt elektriska MAN Lion City E avrundar MAN: s nya generation av stadsbussar som den utsläppsfria versionen. E-Bussen är tydligt igenkänd av de extra bakre sittplatserna som skapas genom att utelämna motortornet. Den helt elektriska drivlinan producerar 160 kW upp till maximalt 270 kW, vilket gör att Lion’s City E på ett tillförlitligt sätt kan säkerställa ett intervall på 200 km över hela batteritiden för batterierna. Tre elektriskt drivna dörrar ger tillgång till bussens inre, som har 29 sittplatser.
Som en del av e-mobilitets färdplanen kommer en eBus-demoflotta att lanseras i fem europeiska länder 2020 och genomgå flera fältförsök för att testa deras lämplighet för daglig användning. Som en del av detta har MAN ingått innovationspartnerskap med olika europeiska aktörer. De första serieproducerade fordonen i MAN Lion City E kommer att till kunderna under andra hälften av 2020.
Dieselversion ännu effektivare med D15-motor och MAN EfficientHybrid
Med ett tydligt fokus på effektivitet, körkomfort, teknik och design tog utvecklarna av den nya generationen stadsbussar uppgiften att sätta nya standarder för alla komponenter. Dieselversionens nya drivlinje förkroppsligar detta också med en ny, lättare D1556 LOH-motor som redan uppfyller Euro 6d-utsläppsstandarden, som träder i kraft från den 1 september 2019. Den kraftfulla 9-litersmotorn finns tillgänglig i effektnivåerna 280 , 330 och 360 hk, som helt täcker de typiska applikationsfälten för stadsbussar. Förbränningsmotorn kan också kompletteras med MAN EfficientHybrid, ett system som avsevärt minskar bränsleförbrukningen och utsläppen. Därigenom ger MAN EfficientHybrids standardstoppstartfunktion extremt tysta stoppfaser vid busshållplatser och trafikljus. I det övergripande konceptet för den nya MAN Lion City sänks konsumtionen med upp till 16 procent till följd av kombinationen av D15-motorn, MAN EfficientHybrid-modulen och viktminskningen av stadsbussen.
MAN Lion City G fortsätter framgångsberättelsen för gasbussar
Som marknads- och teknikledare inom det gasdrivna stadsbussegmentet i Europa har MAN utökat sitt stadsbussområde med en gasvariant. MAN Lion City G har en helt ombyggd E18 motorserie. Jämfört med den tidigare modellen erbjuder gasmotorn ett högre vridmoment vid lägre varvtal och är även mer kompakt. Precis som dieselvarianter är MAN Lion City G också tillgänglig med MAN EfficientHybrid. Speciellt i kombination med den valfria hybridlösningen skapas ett miljövänligt fordon med största effektivitet för stadsmiljöer. Ett fordon som passar in i de nuvarande arbetsprocesserna utan begränsningar. I händelse av att en operatör förlitar sig på biogas presenterar den gasdrivna bussen den mest ekonomiskt och miljömässigt förnuftiga lösningen för ett praktiskt taget kolneutralt kollektivtrafiksystem.
Skicklig handledning med MAN Transport Solutions