Historien om Neoplan

Historien om Neoplan i Sverige började 1961 i Hamburg på tekniska högskolan (fordonsenheten) där stipendiaten från Sverige Toni Schönfelder träffade herrarna Albrecht Auwärter och Bob Lee. Albrecht Auwärter var den äldsta sonen till ägaren av busstillverkaren Gottlob Auwärter GmbH. Gottlob Auwärter GmbH som tillverkade Neoplan bussarna var redan då ett gammalt välrenommerat familjeföretag som tillverkat bussar sedan 1935.

Albrecht Auwärter och Bob Lee gick i avgångsklassen när Toni Schönfelder påbörjade sin utbildning på Hamburgs Tekniska Högskola. Albrecht Auwärter och Bob Lee arbetade med ett examensarbete av en ny förbättrad fribärande busskaross, ny typ av individuellt upphängd framvagn och ett nytt luftfjädringssystem. Tidigare konstruktioner hade problem med sprickbildningar i karossen vid hårda stötar. Toni Schönfelder blev snart en personlig vän till Albrecht Auwärter och Bob Lee och blev då även involverad i deras examensarbete. Toni Schönfelder inledde nu ett långvarigt samarbete med tillverkaren Gottlob Auwärter GmbH och de bägge skolkamraterna.

De tre Entreprenörerna...

Toni, Albrecht och Bob bestämde sig 1964 för att introducera Neoplan typ Hamburg i Sverige. Nu började en långvarig kamp med svenska myndigheter som såg till sin uppgift att skydda de svenska fordonstillverkarna Volvo och Scania och de övriga svenska karosserifabrikerna. Det blev en kamp om millimetrar, intyg och lagtolkningar. Ett udda svenskt myndighetskrav var bl.a. front- och sidokollisionsskydd. För att tillmötesgå kravet på front- och sidokollisionsskydd så svetsade Neoplan fabriken in pansarplåt i fronten och på sidorna, fabriken kompletterade även bussen undertill med pansarplåt som bland annat hindrade skador på underredet på ofta isiga och oplogade Norrlandsvägar. Trots detta så ville man inte godkänna Neoplan bussen, men myndigheten godkände andra svenska karosserier där endast värmepaketet i fronten ansågs vara tillräcklig som kollisionsskydd!!! Det blev många överklaganden, processer och ändlösa diskussioner med myndigheterna innan Neoplan bussen till slut blev godkänd för registrering i Sverige.


Neoplan bussen var rena motsatsen till allt som tidigare fanns i Norden och den väckte berättigat uppseende var den än ställdes upp. Nyfikenheten hos kunderna var markant men åtskilliga bussägare rynkade på näsan till denna för svenska marknaden helt nya bussmodell. Neoplan bussarna var vid den tiden utrustad med Henschel motorer vilket också var ett problem för de svenska bussägarna som var vana med Volvo och Scanias servicenät och eftermarknadsorganisationer. Det handlade således inte bara att sälja en Neoplan buss utan det gällde också att introducera en ny motorlina med allt det innebär.

1935 Gottlob Auwärters karroserifabrik Grundaren Gottlob Auwärter (1903-1993)

 

Det blev också snart klart för Neoplan att frågan inte handlade så mycket om att bara sälja bussar utan hur man kunde luckra upp Volvo och Scanias monopol på den svenska marknaden. För att blidka de svenska bussägarnas misstänksamhet till denna nya ”revolutionerande” buss så försökte Neoplan fabriken att köpa bl.a. motorer från Volvo och Scania för att på det sättet försöka lugna de intresserade bussköparna. Det blev åtskilliga möten med olika chefer hos Volvo och Scania för att få ”svenska” motorer och komponenter i Neoplan bussarna. Varken Volvo eller Scania nappade på inviten från Neoplan vilket försvårade och fördröjde introduktionen i Sverige. Nu blev det Henschel motorn som blev standard även i de svenska Neoplan bussarna. Ett visst stöd fick Neoplan från Henschel importören Olle Olsson i Uppsala som stod för lagerhållningen av reservdelarna. Det blev ett ständigt improviserande att hålla igång Neoplan bussarna runt om i landet och för all del även i andra länder. Henschel övertogs senare av Mercedes som snabbt stoppade leveransen av motorer till Neoplan för att skydda sin egen busstillverkning. Efter en del domstolsprövningar blev Mercedes tvingad att leverera motorer till Neoplan. Domen innefattade då även Mercedes motorer och komponenter som Neoplan nu kunde bygga in i sina bussar.

1961 den nya Neoplan Hamburg 1953 den första Neoplan bussen byggs, självbärande kaross


Neoplan bussen med sin vågade design skapade kunder, det var alla överens om, men det brast tyvärr ofta i kvalitén under 60- och 70-talet. Flera gånger när förväntansfulla och stolta kunder lämnade fabriken med antal nya bussar kom de inte längre än till första trafikljuset när motorn slog i backen…., fabriken hade glömt dra fast motorfästena, frontrutor ramlade ur en buss i Kassel backarna, kylvattnet läckte ut innan bussarna kommit ut på motorvägen, dieselslangar lossnade, luftsystemet frös igen då man glömt fylla på frostskydd o.s.v. o.s.v. Den första resan som gick från fabriken var ofta ett stort äventyr. Med tiden så lärde sig säljarna att ta med sig fullständig verktygsutrustning, div reservdelar, vatten- och dieseldunkar vid varje leverans från fabriken. Neoplan fabriken hade också en helt annan uppfattning om vad som var fabrikens ansvar respektive vad som var kundens ansvar. De svenska lagstiftade skyldigheterna att lämna fabriksgaranti hade fabriken mycket svårt att acceptera.

1967 den första dubbeldäckade turistbussen Neoplan Skyliner 1971 den första Neoplan Cityliner


Trots detta så hade Neoplan stora försäljningsframgångar i Europa och kvalitén förbättrades succesivt. Inför högertrafiksomläggningen i Sverige 1967 så var efterfrågan på nya bussar enormt hög, massor av gamla bussar skulle tas ur bruk på grund av att dörrarna satt på fel sida. 1969 såldes de första Neoplan dubbeldäckade turistbussarna till Sverige (Neoplan Skyliner). Stolta och förväntansfulla köpare var Margretetorpsbussarna och Sven Flygare. Tyvärr så fick dessa bussar senare lämnas tillbaka till fabriken p.g.a. att Trafiksäkerhetsverket plötsligt drog tillbaka tillståndet för dubbeldäckade bussar. Trafiksäkerhetsverkets förklaring till detta var att en svår olycka med ett antal dödsoffer inträffat i samband med att SL körde en visningstur för inbjudna vägtekniker från Norge med en av sina dubbeldäckare. Bussen körde in i en järnbalk som skulle hindra höga fordon att köra in i byggnadsställningar på den ännu inte öppnade Essingeleden. Att SLs 93st dubbeldäckare var 30 cm högre än Neoplan Skyliner togs ingen hänsyn till.

Neoplan begärde då ett möte med Generaldirektören för Trafiksäkerhetsverket för att få en förklaring till detta hastigt påkomna förbud. Generaldirektören inbjöd då även representanter för Volvo och Scania till mötet. Volvo och Scania, som inte hade något intresse av att hjälpa Neoplan på den svenska marknaden, försökte frenetiskt inför Generaldirektören ”diktera” villkoren för hur en turistbuss ska konstrueras och byggas. Förutom det att Neoplan Skyliner var högst olämplig för Sverige så ansåg även Volvo och Scania att Neoplan Cityliner var en mycket trafikfarlig buss p.g.a. den långt neddragna frontrutan. Det blev en kompromiss, Neoplan Skyliner förbjöds och Neoplan Cityliner fick godkännande. Neoplan Cityliner blev och är Neoplans bästsäljare i Sverige och hela Europa.

Åren fram till 1970 så importerade Neoplan fabriken bussar till Sverige i eget namn med hjälp av säljarna Torkel Löfberg och Knut Jonsson.

1975 premiär Neoplan Jumbocruiser

1979 premiär Neoplan Spaceliner

 

Neoplan utvecklade även en specialbuss för flygplatser. Arlanda blev den andra flygplatsen efter Stuttgart som köpte Neoplans lågbyggda ”jättebuss” som rymde ca 200 personer. Bussen kunde lätt svälla alla passagerare från dåtidens största flygplansmodeller (Caravelle, DC 8 och Boeing 707). Dåtidens flygterminaler var så små att dessa plan inte kunde köra fram till terminal byggnaderna. Toni Schönfelder blev Neoplans säljare av flygplatsbussarna över hela världen.

 

Några viktiga milstolpar för Neoplan i Tyskland
1935 bildade Gottlob Auwärter bolaget Gottlob Auwärter GmbH
1953 startade Gottlob Auwärter Gmbh tillverkningen av bussar med självbärande kaross s.k. ”Monocoque” konstruktion.
1954 Fordonsmärket Neoplan introducerades.
1957 kom den första Neoplan bussen med luftfjädring och individuellt upphängd framvagn.
1961 presenterades Neoplans nya modell Neoplan Hamburg på Geneva Motor Show
1965 presenterades första dubbeldäckade turistbussen Neoplan Do-Lux NB 20 L
1965 Den första Neoplan bussen som levererades i Sverige var en Neoplan Hamburg typ NH 14 10,5 meter. Bussen levererades till Bergeros Omnibus i Smedsbyn i maj 1965 vilket var det första datumet för försäljning av bussar med dörr på höger sida inför högertrafikomläggningen.
1967 presenterades Neoplan Skyliner NH 22
1967 - 1970 Såldes det ca 25 Neoplan bussar av typerna Hamburg NH16 och NH13L till Sverige. Leveranser från Luleå i norr till Skåne i söder. Tidigt ute var bl.a. Interbus i Göteborg som under lång tid blev en trogen Neoplan kund.
1970 bildade Gottlob Auwärter GmbH Svenska Neoplan AB, bolaget var fram till 1974 ett helägt dotterbolag till Gottlob Auwärter GmbH.
1971 Neoplan Cityliner introducerades, denna busstyp med nedsänkt förarplats blev en stor succé och en stilbildare för många andra tillverkare.
1973 Invigde Gottlob Auwärter GmbH en ny fabrik i Pilsting nära München. Samtidigt introducerades en ny bussmodell, Neoplan Jetliner med en helt ny design. Den tidigare ”normala” lite bulliga designtrenden, som de flesta busstillverkare arbetade efter, förändrades i och med introduktionen av Neoplan Jetliner. Jetlinern fick en mer modern design som blev en ny stilbildare för busstillverkare.


1975 introducerades Neoplan Jumbocruiser, den första dubbeldäckade ledbussen i turistbussutförande.
1979 introducerades Neoplan Spaceliner på IAA mässan i Frankfurt. Ännu en ny stilbildande busstyp från Neoplan. Den första högdäckade turistbussen med separat cockpit för föraren och guiden under passagerarutrymmet.
1981 invigdes en ny fabrik i Berlin som i första hand tillverkade handikapps bussar. En helt ny busstyp kallad Neoplan TELEBUS tillverkades i fabriken.
1984 invigdes en ny fabrik i Lamar Colorado USA
1987 introducerade Neoplan världens första låggolvsledbuss, nu kunde låggolvsbussar bli en standard för all stadstrafik världen över.
1988 introducerade Neoplan världens första låggolvsbuss byggd helt i plast! Bussmodellen döptes till MIC (Metroliner In Carbon design).
1990 invigdes en ny fabrik i Ehrenhain Tyskland
1992 introducerade Neoplan en ny dubbeldäckare, Neoplan Megaliner. Megaliner var världens första 15 meters dubbeldäckare med 4 axlar.
1993 avled grundaren Gottlob Auwärter 90 år gammal.
1994 avled bolagets VD Albrecht Auwärter då endast 57 år gammal
1996 ännu en helt ny bussmodell på IAA mässan i Hannover, Neoplan Starliner. Neoplan Starliner hade en design som fick alla besökare att tappa hakan.
2000 På IAA mässan i Frankfurt informerade familjen Auwärter pressen att företaget sålts till MAN Nutzfahrzeuge AG.
2001 godkände EUs konkurrensmyndighet MANs köp av Gottlob Auwärter GmbH.
2004 stal Neoplan showen på IAA mässan med den fantastiska Neoplan Starliner 2 i en helt ny futuristisk design.