MAN Lion´s City

MAN´s stadsbussprogram heter Lion´s City, i Sverige finns för närvarande fem modellserier

• MAN Lion's City (A21) som är en 12 meters 2-axlig låggolvbuss med liggande diesel eller gasmotor. Dörrställning 2+2+0 eller 2+2+2.

• MAN Lion's City LL (A36) och CL (A26) är låggolvs boggibussar med 14,7 resp. 13,7 meters längd med liggande diesel eller gasmotor. Dörrställning 2+2+0 eller 2+2+2.

•  MAN Lion's City G och GL (A23) är låggolvade ledbussar med 18.0 resp. 18,75 meters längd med liggande diesel eller gasmotor. Dörrställning 2+2+2+0 och 2+2+2+2.

• MAN Lion's City M (A47) är tillbaka i programmet efter ett par års frånvaro. Denna tvåaxlade buss är 10,5 meter lång med stående dieselmotor. Dörrställning 2+2+2 eller 2+2+0.

Denna låggolvsfamilj är gjord för tät stadstrafik med täta stopp för av- och påstigning. Dessa bussar kan i hög utsträckning möbleras enligt kundönskemål för att passa optimalt till den trafik de används till. Dieselversionerna är 2,88 meter höga, CNG-versionerna är med 3,30-3,32 meters höjd marknadens lägsta CNG-buss. Alla bussar ovan är 2,50 meter breda.

Boggibussar och ledbussar går att få i lågentréutföranden anpassade för pendeltrafik.. Det betyder bland annat bättre komfort, bälten till alla stolar och hatthyllor med läslampor. Det är i grunden samma bussar men är bättre anpassade för något längre resor.
Nytt för 2014 är att lågentréutförandena går att få med enkeldörr fram!


• Den fjärde modellserien heter MAN LE (A78) och är en 12-meters lågentrébuss med stående motor som beskrivs på en egen sida.

Motorer & växellådor:
Alla bussar ovan utom A47 erbjuds med följande liggande diesel och CNG-motorer:
D2066 10,5 liter diesel 235 kW (320 hk) med Common-Rail insprutning, Euro 6
D2066 10,5 liter diesel 265 kW (360 hk) med Common-Rail insprutning, Euro 6
E28 12,8 liter CNG 228 kW (310 hk), Euro 6
E28 12,8 liter CNG 206 kW (280 hk), Euro 6

A47:an har samma motor som A78; D0836, en stående motor på 6,9 liter och 290 hk, givetvis med Euro 6.

Gasmotorerna tankas med fördel av lokalt producerad förnyelsebar biogas, men kan även tankas med naturgas. CNG-motorerna har dessutom mycket rena, i princip partikelfria avgaser. Våra gasmotorer går dessutom mycket mjukt och tyst. Våra dieselmotorer tillhör marknadens mest bränslesnåla, rena och tillförlitliga motorer. MAN kan diesel!  Alla våra diesel- och CNG motorer kan valfritt kombineras med automatiska växellådor från ZF eller Voith.

Fakta



Säljare

Stockholm

Claus Bay +46 8 685 14 11

Marcus Eriksson +46 8 685 14 15

Göteborg

Jocke Bay +46 31 705 06 66

Jasmin Islamovic +46 31 705 06 61

Helsingborg

Mikael Nilsson +46 42 545 76

Motala

Fredrik Karlsson +46 706-833 624